Bez wychodzenia z domu, bez pamiętania o konieczności zamówienia – bezpośrednio i w wyznaczonych z góry terminach. Tak działa system dostarczania wody w opakowaniach zwrotnych do prywatnych odbiorców. W Światowym Dniu Wody prezentujemy raport Stowarzyszenia Woda w domu i w biurze pokazujący jak czas pandemii wpłynął na rynek sprzedaży wód w galonach. Są to wody z przeznaczeniem do domu i biura.
Badanie trendów na rynku wód w galonach wskazało, że w ostatnich dwóch latach sprzedaż wody dostarczanej do domostw wzrosła.
Ankietowani podają, że zainteresowanie systemem “door to door” w zakresie kupowania wody mineralnej w butlach zwrotnych, to różnica na plus rzędu 30 procent.
Nasuwa się tu wniosek, że zakupy pierwszej potrzeby, przez które rozumiemy żywność, w tym wodę, są rzadziej dokonywane impulsywnie, na zasadzie uzupełniania zapasów zgrzewek wody mineralnej. Wybory konsumentów stały się przemyślane i zaplanowane długoterminowo, dlatego coraz częściej sięgają po produkt dostarczany bezpośrednio do domu, który dzięki 3-galonowym opakowaniom starczy na dłużej.
Kolejną kwestią po pandemii, która wymusiła na Polakach zmianę tendencji zakupowych, jest idąca w górę inflacja. Woda w galonowych butlach wielorazowych to w perspektywie budżetu domowego wybór, który się opłaca. W zestawieniu takiej samej ilości wody zakupionej w butelkach jednorazowych finansowo system bezpośrednich dostaw wypada korzystniej w oczach klientów, zwłaszcza, że z badania wynika, że klienci indywidualni na swoje potrzeby zamawiają w miesiącu od 3 do 5 butli wielorazowych.
Mimo korzyści finansowych, wśród pierwszych obiekcji klientów ankietowani wymieniają właśnie cenę. Wciąż jednorazowa kwota za usługę bywa negatywnie odbierana, co wiąże się z pierwszym komunikatem trafiającym do percepcji: za półtoralitrową butelkę wody w sklepie klient zapłaci kilka złotych, natomiast za wielorazową butlę ganonową, kilkadziesiąt złotych. Dopiero poświęcenie czasu na analizę rzeczywistych kosztów przynosi właściwy obraz stawki za litr.
Badanie wskazuje, że na przewagę firmy wpływa głównie kontakt z klientem oraz praca handlowca. To pozwala na tak ważny dziś indywidualna relacja z kupującym, bez konieczności kierowania go na infolinię.
Respondenci wskazują, iż daje to odbiorcom poczucie sprawczości i wyjątkowości, co realnie przekłada się na wybór dostawcy.
Kolejną zaletą wymienianą przez ankietowanych jest istota całej branży, czyli bezpośredni transport dobrej jakościowo wody do domu zamawiającego.
Można by założyć, że ze względu na okres pandemii i spopularyzowanie pracy zdalnej sprzedaż wody w galonach do domów jest bardziej promowana przez firmy HOD na rynku polskim. Jednak tutaj ankietowani reprezentujący rynek wód mineralnych mają mocno podzielone zdanie, bo za taką obserwacją opowiedziało się 55 procent respondentów, a 45 procent uznało, że nie zauważyli takiej tendencji.
Bardziej zgodne odpowiedzi padły przy kanałach promocji sprzedaży – wymieniono media społecznościowe i bezpośrednie rekomendacje.
———————————————
Wszelkie dodatkowe informacje i komentarze udziela również Pani Katarzyna Tomanek – Prezes Stowarzyszenia „Woda w domu i w biurze” pod numerem telefonu: + 48 795 134 310
Badanie realizowane na grupie stanowiącej około 40% firmy branży wody sprzedawanej w galonach w Polsce.